معماری بنام يگانه معمار هستي
|
از بالا چپ جهت عقربه ساعت:یک پرتره از خود توسط ونسان ونگوگ، یک مجسمه آفریقایی، نقاشی زاده شدن ونوس از ساندرو بوتیچلی، شیر ژاپنی (شیشا) هنر مجموعهای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق میشوند. از مهمترین رشتههای هنری میتوان به هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، تندیسگری، عکاسی و چاپ)، هنرهای نمایشی (تئاتر و رقص)، موسیقی، ادبیات (شعر و داستان)، سینما و معماری اشاره کرد. واژهشناسی واژهٔ هنر در زبان سانسکریت، ترکیبی از دو کلمه سو به معنی نیک و نر یا نره به معنای زن و مرد است. در زبان اوستایی سین بهها تبدیل شده و واژه هونر ایجاد گشته است که در زبان پهلوی یا فارسی میانه به شکل امروزی (هنر) درآمده است که به معنای انسان کامل و فرزانه است.[نیازمند منبع] در ادبیات ایران در دوره اسلامی این معنا دوباره دگرگون شد، و هنر به معنای کمال، فضیلت، هوشیاری، فضل، تقوی، دانش و کیاست و... به کار رفت، که دارای بار معنایی عام بود:
بام سبز، بام ساختمانی است که تمام یا قسمتی از آن با گیاهانی که بر روی یک لایه ضد آب کاشته شده باشند، پوشانده شده است. این بام ممکن است شامل لایههای دیگر مانند حصار ریشه، زهکشی و یا سیستم آبیاری باشد. واژهی سبز به مسئلهی محیط زیست اشاره میکند و شامل بامهایی نمیشود که تنها رنگ آنها سبز باشد. سودهای محیطی · کاهش گرما · کاهش سربار خنک کردن ساختمان بین ۵۰ تا ۹۰ درصد · فیلتر کردن آلودگیهای هوا و کربن دی اکسید که به کاهش بیماریهای تنفسی مانندآسم کمک می کند. · فیلتر کردن آلودگیها و فلزهای سنگین از آب باران · کمک کردن به عایق کردن ساختمان در برابر آلودگی صوتی · ایجاد زیستگاه طبیعی · کاهش اثر پدیده گرمای شهری جزیره · کاهش متوسط دمای محیطهای شهری در فصل گرما · جدا از خواص بسیار خوب گیاهان می توان به تزئین بام ها و زیبا نمودن محیط با پوشش گیاهی اشاره نمود.
سودهای مالی
بام های سبز در جزایر فارو بام سبز سیتی هال در شیکاگو
مقدمه ادامه مطلب تعریف: یک معمار ، یک فرد آموزش دیده در برنامه ریزی، طراحی و نظارت بر ساخت و ساز ساختمان است،عملکرد یک معمار که به آن معماری گویند به معنای پیشنهاد یا ارائه خدمات حرفه ای در ارتباط با طراحی و ساخت ساختمان یا گروهی از ساختمان ها ست و یا فضایی در اطراف سایت ساختمان که هدف عمده آن اشغال یا استفاده توسط انسان است.از نظر وازه شناسی واژه معمار از واژه لاتین architectus مشتق شده است که خود آن از واژه arkhitekton اقتباس شده است در واقع معمار، مانند همه افراد دیگر، تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که میتواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است. معماری علمی است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیر خلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار، باید در تمامی زمینههای علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد. از نظر حرفه ای تصمیمات یک معمار می تواند بر امنیت عمومی تاثیر بگذارد و در نتیجه معمار باید تحت آموزش های تخصصی شامل آموزش پیشرفته و عملی (کار آموزی) برای کسب مجوز تجربه عملی قرار بگیرد.الزامات عملی ، فنی ، و علمی برای تبدیل شدن به یک معمار ، صلاحیت این دادگاه ها متفاوت است.(پایین را ببینید) واژه معمار و معماری نیز در رشته های معماری منظر ، معماری دریایی و اغلب فن آوری اطلاعات (برای مثال یک معمار نرم افزار) ها استفاده می شود. در بسیاری از حوزه های قضایی ، حرفه ای و تجاری جهان استفاده می شود از اصطلاح "معمار ، در خارج از واریانت های مربوط به ریشه لغات ذکر شده ، از نظر قانونی محافظت شده است. · قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئيننامههاي اجرايي آن(۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) · مبحث دوم ( نظامات اداري)(۱۳۸۴) · مبحث سوم ( حفاظت ساختمانها در مقابل حريق)(۱۳۸۰) · مبحث چهارم( الزامات عمومي ساختمان)(۱۳۸۷) · مبحث پنجم (مصالح و فرآوردههاي ساختماني) (۱۳۸۲) · مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) ( ۱۳۸۴) · مبحث نهم( طرح و اجراي ساختمانهاي بتنآرمه)(۱۳۸۸)- فصول اول تا نهم · مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (۱۳۸۵) · مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلههاي برقي)، (فقط ضوابط مربوط به طراحي) (۱۳۸۷) · مبحث هجدهم ( عايقبندي و تنظيم صدا) (۱۳۸۰ ) · مبحث نوزدهم ( صرفهجويي در مصرف انرژي) (۱۳۸۱) · مبحث بيستم (علائم و تابلوها) (۱۳۸۴) · راهنماي صرفهجويي در مصرف انرژي · راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخشهاي نظارت و اجرا) · مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري · طرح معماري · جزئيات اجرائي ساختمان * · روشها و مسائل اجرايي* · مسائل مكانيكي و برقي در ساختمان( برگرفته از متون مباحث سيزدهم، چهاردهم، شانزدهم و هفدهم مقررات ملي ساختمان)
ویژگی ورق کامپوزیت:
هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته میشود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار میدهند. هنرهای چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمهسازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آنها از این دستهاند.
هوگو آلوار هنریک آلتو (به انگلیسی: Hugo Alvar Henrik Aalto) متولد ۱۸۹۸، بزرگترین معمار فنلان و از بنیانگذاران معماری مدرن بود.آلتو در ۱۹۷۶ در هلسینکی درگذشت. در1916 به پلی تکنیک هلسینکی رفت و در 1921 فارغ التحصیل شد.از شاگردان آرماس لینگرن و لارس سونک بود آلتو در ایران :
ادامه مطلب معماری فناوری برتر یا تکنولوژی پیشرفته (high-tech) یک سبک معماری و طراحی صنعتی است که در سال ۱۹۷۰ پدیدار شد و عناصر پیشرفته تکنولوژی و صنعت را با هم ترکیب کرد. معماری High-tech به صورت سیمای تازهای از مدرنیسم ظاهر شد، یک توسعه ایدههای پست مدرنیسم که با پیشرفت در اصول فنی همراه شد. این دوره بعنوان یک پل بین مدرنیسم و پست مدرنیسم عمل میکند. به هرحال درجایی که یک دوره تمام و دوره دیگر آغاز میشود یک محدوده مبهم باقی می ماند. در سال ۱۹۸۰ تمیز دادن معماری High-tech و معماری پست مدرن دشوار بود. شمار زیادی از مطالب و ایدههای آن در معماری پست مدرن غرق شده بودند.
لو کوربوزیه (به فرانسوی: Le Corbusier) با نام اصلی شارل ادوارد ژانره (به فرانسوی: Charles-Édouard Jeanneret-Gris) (زاده ۶ اکتبر ۱۸۸۷ - درگذشته ۲۷ اوت ۱۹۶۵) معمار، طراح، نویسنده و نقاش سوئیسی بود. وی به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بینالمللی مشهور است.
آدلف لوس (به آلمانی: Adolf Loos) معمار چکیالاصل اتریشی و از برجستهترین نمایندگان معماری مدرن قرن بیستم است. لوس پس از گذراندن دورههایی در پلیتکنیک درسدن، در ۱۸۹۳ سفری طولانی به امریکا انجام داد و در آنجا آثار مکتب شیکاگو و نیز نمودهایی از جنبش هنر و فن را به چشم دید. در بازگشت به اروپا فعالیت حرفهای خود را در وین آغاز کرد و آثاری پدید آورد که تجسم مادی و کامل نظریاتی بودند که او در نوشتههایش ارائه میداد. خانههایی که او در دو دههٔ نخست سدهٔ بیستم میساخت، در تضاد کامل با جریان یوگندشتیل قرار داشت و تجسم دقیق دیدگاههای نظری او بود که در مقالهٔ «معماری» در سال ۱۹۱۰ بیان شده بود. فضاهای داخلی پیراسته از جنس چوب و مرمر با نماهای بیرونی مکعبیشکل و اندودپوش، که هیچ تزئینی نداشتند، در تقابل قرار میگرفتند. در دههٔ ۱۹۲۰ او معمار ارشد شهر شد،
ادامه مطلب معماری کانستراکتیویستی فرم از معماری مدرن است که در اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۲۰ میلادی و اوایل دهه ۳۰ شکوفا شد. این سبک معماری تکنولوژی پیشرفته و مهندسی را با اهداف آشکار ترکیب نمودهاست. اگر چه بعدها به چندین شاخه رقیب تقسیم شد، امااین جنبش مولد بسیاری از پروژههای پیشگام بود و البته در سال ۱۹۳۲ محبوبیت خود را از دست داد. گرچه اثرات آن در تحولات بعدی در معماری مشخص شدهاند
پتر بهرنس (به آلمانی: Peter Behrens) متولد ۱۸۶۸ هام بورگ، معمار آلمانی بود. وی از متقدمین معماری مدرن محسوب میگردد. لودویگ میس فن در روهه، لوکوربوزیه، و والتر گروپیوس از شاگردان او بودند.
(به انگلیسی: Modern architecture) نام جنبشی در معماری است.در معماری مدرن، کارکرد (functionalism) با ایدههایی ترکیب میشود که مفاهیم و فرمهای تاریخی از آن حذف شدهاند.از شیوههای این نوع معماری می توان سبک بینالمللی، آرت دکو، ، و را نام برد.
ادامه مطلب سبک بینالمللی یا شیوه بینالمللی (به انگلیسی: International Style) نام شیوهای در معماری مدرن است که در بین سالیان ۱۹۲۰-۱۹۳۰ در اروپا و آمریکا پایه گذاری گردید این اصطلاح منشا خود را از عنوان یکی از کتابهای راسل هیچکاک و فیلیپ جانسون گرفته بود کتبی که برای ثبت اطلاعات برگزاری نمایشگاه هنر معماری مدرن که در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک در سال 1932 نوشته شده بود.ویژگیهای مدرنیسم را در سرتاسر جهان بر اساس ویژگی های مشترک شناسایی و تعریف و طبقه بندی می کرد.که نتیجه آن تمرکز بیشتر بر ویژگی های سبک شناسی هنر مدرن بود اهداف هیچکاک و جانسون برای توصیف یک سبک از آن زمان بود که معماری مدرن را مختصر و مفید کرد.
ادامه مطلب زَها حَدید از معماران برجسته بریتانیایی (عراقیتبار) در سبک واسازی است. در سال ۲۰۰۴ میلادی حدید نخستین زن بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکِر نائل آمد. زندگینامهزها حدید ملیتی عراقی-بریتانیایی دارد و در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمد. مدرک ریاضیات خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری لندن (AA) راهی لندن شد. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه با استاد اسبق خویش رم کولهاس در دفتر معماری «OMA» به کار مشغول شد و در سال ۱۹۷۷ عضوی از آن شد. در سال ۱۹۸۰ دفتر مستقل خود را در لندن ایجاد کرد و در همان سالها در مدرسه معماری (AA) به تدریس مشغول بود. برخی پروژههای معماری
واژه « معماری » در زبان عربی از ريشه ی « عمر » به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و « معمار » ، بسيار آباد کننده . در زبان فارسی برابرهايی گوناگونی برای آن آمده است مانند : ادامه مطلب ورود اسکندر و تاثیر یونانیان بر معماری و شهر سازی ایرانیان
ادامه مطلب معماری یا مهرازی هنر و علم طراحی و بنای ساختمانهاست. معماری به عنوان اجتماعیترین هنر بشری، با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظهای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهای هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شدهاند. این مهارتها در ترکیب با هم عناصر زیباییشناسی نامیده میشوند. برگرفته از هنر، علم و ریاضیات مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، ریتم، کنتراست و وحدت در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند، این عناصر در کنار هم به معماران اجازه میدهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند.
ادامه مطلب نقشهکشی در رشتههای فنی، رسم نوعی تصاویر سادهشده خاص به نام نقشه است که برای انتقال ایدهها استفاده میشوند و نوعی زبان ترسیمی به شمار میآیند. نقشهکشی ترکیبی ازترسیمات تکتصویری سهبعدی و ترسیمات چند تصویری دو بعدی است.
ادامه مطلب معماران اهل ایران
(1 شهریور تهران -)معمار و نقاش ایرانی، استاد معماری و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. ادامه مطلب کامران دیبا (طباطبایی) ( ۱۴ اسفند ۱۳۱۵) معمار معاصر، برنامهریز شهری و نقاش ایرانی است. پیشینه دیبا در رشته معماری دانشگاه هوارد در شهر واشنگتن دی سی تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۴ در این رشته فارغالتحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعهشناسی ادامه داد. ادامه مطلب محسن فروغی(۲۳ اردیبهشت ۱۲۸۶) درگذشت(۱۴ مهر ۱۳۶۲) معمار ایرانی، استاد معماری و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. ادامه مطلب
مهندس کسی است که در یکی از رشتههای مهندسی آموزش دیدهباشد و یا به طور حرفهای در آن رشته مشغول به کار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات، و دانش برای حلّ مسائل کاربردی استفاده میکنند.
ادامه مطلب نقشه، در مهندسی، نمایش دقیقی از اجزا و قطعات دستگاهها و ساختارها است. البته نقشهها را میتوان به چند دسته تقسیم بندی نمود. بهعنوان مثال نقشههای اجرایی (نقشههای مهندسی)، نقشه سازههای صنعتی، نقشههای جغرافیایی و نقشههای ژنتیکی و... . نقشههای جغرافیایی در مقیاسهای کوچک مثل ۱:۱۰۰،۰۰۰ و یا ۱:۱۰۰۰،۰۰۰ تهیه میشوند. در حالیکه نقشههای اجرایی که از روی آنها سازههای عمرانی پیاده سازی و ساخته میشوند، در مقیاسهای بزرگتری مثل ۱:۱۰۰ (در پروزههای ساختمانی، سد و تونل و پل) و تا ۱:۵۰۰ (نقشه ساخت راهها) تهیه میشوند. نقشههای جغرافیایی بسته به مقیاسی که نیاز است از روشهای مختلفی چون نقشه برداری زمینی و یا فتوگرامتری (تهیه نقشه از عکسهای هوایی یا فضایی)تهیه میشوند. در پروژههای عمرانی ابتدا یک نقشه دقیق از وضعیت منطقه تهیه میشود که به آن نفشه توپوگرافی میگویند. تهیه این نقشه بر عهده یک مهندس نقشه بردار است. سپس بر روی آن طراحی انجام میشود. مثلاً طرح مسیر یا طرح سنتر لاین تونل یا طرح دیواره و تاج سد که هر نقطه این طرحها بر روی نقشه دارای مختصات است. طراحی بر حسب مورد بر عهده مهندسین با سابقه و خبره میباشد. مرحله بعد پیاده سازی حقایق روی نقشه، بر روی زمین و با مقیاس واقعی است که این مرحله نیز توسط مهندسین نقشه بردار انجام میشود. نقشه را میتوان اولین و اساسیترین جز هر ساخت و زیر ساخت یا بازسازی راههای ارتباطی تولید کرد. معماری پُستمدرن یا پسا نوگرا واکنشی است به سبک بینالمللی و معماری مدرن و از دهه ۱۹۸۰ به بعد دور گرفت. این نوع معماری همچنین مولفهایست از جنبش پسا نوگرایی. این نوع معماری پیرایش و تزیین را باز به میان میآورد، و از رنگهای زرق و برقدار و آرایههای نامتجانس اغلب بهره میبرد. در این شیوه، بجای استفاده از مفاهیم فاضلانه، سعی در استفاده از جزئیات و نمادهای صرفا زیبا، مقیاسهای متناقض، روابط هندسی دلبخواه، و طعنه و ابهام در فُرمها میشود. از آغازگران این جنبش میتوان آلدو روسی، چارلز مور، و مایکل گریوز را نام برد. ادامه مطلب
سيد هادي ميرميران، متولد 1323- قزوين، در سال 1347 در رشته معماري از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران بارتبه اول فارق التحصيل شد.
ادامه مطلب سوئيت ولارد (Suite Vollard)؛ تنها ساختمان چرخان در جهان
از داخل ساختمان سوئيت ولارد چشم انداز بيرون مدام در حال تغيير است. تنها با فشار يك دكمه، ساكنين هر آپارتمان ميتوانند ديدي 360 درجه نسبت به چشم انداز اطراف داشته باشند. مورو (Moro) شركت سازه مستقر در كورتبيا است كه ساختمان سوئيت را ساخته است اين ساختمان تنها ساختمان چرخان در جهان ميباشد. معماران برونودوفرانس هدايت كننده فني با مورو، سرجيو سيلكو پروژه را طراحي كردهاند كه نياز به داشتن كارشناسان حرفهاي در زمينههاي گوناگون داشتهاند.
طراحي پيچيده و مرحله آزمايش بيش از يكسال طول كشيد. بعد از هماهنگي كامل بين سيستمهاي مكانيكي كه آپارتمان را ميچرخاند و طراحي معماري ساختمان، تيم قالبهاي وينيل پنجره را بعنوان بهترين راه حل تكنيكي براي ما، انتخاب كرد، قاب طبقه اي 958 فوت مربعي جانبي، با مهارهاي فلزي عمودي متصل به پايه ساخته شده بود. بخش انتهايي ساختمان بصورت تلسكوپي به راهنماي انحنا داري كه توسط دال بتني محكم شده، چفت و بست شده است. چفت و بستهاي جانبي ميتوانند با هم با قابها به چرخش در آيند.
سيستم چرخدندهها و زنجيرهاي چرخان، چرخش را تحت تأثير قرار ميدهند. هر آپارتمان سيستم موتور مستقلي دارد كه با استفاده از كنترل از راه دور كار ميكند. يك چرخش كامل 360 درجه در جهت عقربههاي ساعت يا در خلاف عقربههاي ساعت، يك ساعت طول ميكشد و سيستم مجهز به دستگاه تايمر ميباشد. محدوده بار براي اجراي خوب موتور 150 كيلوگرم فوت بر مترمربع، سرجمع 13 تن است. در نما مصالح بنايي بكار نرفته است. ادامه مطلب |
|
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |